klimRoos tipt: Tijger-Tijger is het waar?

klimRoos tipt: Tijger- Tijger is het waar? 4 vragen die je weer laten lachen – Byron Katie en Hans Wilhelm

Tijger-Tijger is het waar?  Is een van de eerste boeken die ik kocht, toen ik mijn eigen praktijk was begonnen. Ik heb het sindsdien met heel veel kinderen gelezen. Ik pak het er vaak bij wanneer ik denk dat het kind weleens last zou kunnen hebben van belemmerende gedachten. En in veel gevallen blijkt het boek dan ook herkenbaar. Ik lees het samen met het kind door en vraag daarna waar het boek het kind aan doet denken. Dat is vrijwel altijd een goede start voor een mooie gesprek.  Vaak halen we daarna de 4 vragen nog tevoorschijn en probeer ik samen met het kind tot een paar voorbeelden te komen, die voor hem of haar gelden. In latere sessies is  het makkelijk om er weer op terug te grijpen. ‘Weet je nog, het boek van Tijger, weet je echt zeker dat het waar is wat je denkt? ‘  Ik vind het boek een hele mooie ondersteuning om de gedachten van het kind te onderzoeken, en ook voor volwassenen kan dit zeker behulpzaam zijn!

Enige punt van mijn kritiek is dat ik de inhoud – de complexiteit van de tekst – en het uiterlijk van het boek minder goed bij elkaar vind passen. De kaft lijkt op een prentenboek voor jonge  kinderen, en met hen kun je met jouw ondersteuning ook prima met het boek werken – maar de tekst is toch echt gericht op iets oudere kinderen.

Kortom, een aanrader om samen te lezen, en om samen de gedachten die het kind over zichzelf en situaties heeft te onderzoeken!

66302246_2587149888011509_3078237339177189376_n.jpg

5 tips om samen met je kind op pad te gaan

Nu het weer lekker weer wordt, is het extra leuk om er met je kind op uit te gaan. Heb je meerdere kinderen? Plan dan met elk kind een tripje. Zeker weten dat je kind geniet van je exclusieve aandacht en dat jullie het heerlijk hebben samen!

1.        Ga een stukje wandelen en ga samen een ijsje eten. Wanneer je samen wandelt is het vaak veel gemakkelijker om met elkaar te kletsen over serieuze of minder serieuze dingen dan wanneer je aan tafel zit. Laat je kind het tempo aangeven en heb oog voor wat hij of zij onderweg ziet. Wees nieuwsgierig naar je kind en wat voor hem of haar op dit moment belangrijk is. Waar is het blij mee? Trots op? Wat zou het graag willen veranderen? En wat wil je kind van jou weten? Natuurlijk ga je daarna samen op zoek naar de lekkerste smaak ijs!

2.       Fiets naar de bieb en help elkaar leuke boeken uit te zoeken. Ken je mij een beetje, dan weet je dat ik zelf dagelijks lees en lezen ook altijd aanraad. Het is zo’n mooie manier voor kinderen (en volwassenen!) om de wereld en andere mensen en hun gevoelens beter te leren kennen. Wees oprecht nieuwsgierig naar wat je kind aanspreekt in boeken en ga samen op zoek. Mocht je in de buurt van de bieb nu een mooie bankje of terrasje tegenkomen, ga dan samen lekker lezen en laat je kind vertellen over het boek, of waar het boek hem of haar aan doet denken.

3.       Neem je eigen hond, of misschien wel de hond van de buren, mee en rijd naar de duinen, een bos, een mooi park of wat voor gebied er ook in de omgeving is. Neem wat lekkers te eten en te drinken mee en ga samen op pad. Dat is niet alleen leuk voor jou en je kind, maar je maakt er je viervoeter vast ook heel blij mee.

4.       Ga samen iets doen wat jullie allebei nog nooit hebben gedaan. Er is vast in je eigen dorp of stad genoeg nieuws te doen. Of ga met de trein naar een leuke plek in de buurt. Een leuk museum, waterfietsen, een speurtocht doen of op een tandem rijden, je kunt het zo gek niet bedenken. Samen nieuwe dingen zorgt ongetwijfeld voor veel lol. Voor kinderen die het lastig vinden om fouten te maken, kan het bovendien een extra positieve ervaring zijn om mee te maken dat het soms best spannend kan zijn, maar dat het vooral leuk is om nieuwe dingen te doen en te ontdekken.

5.       Ik noem deze als laatste, maar eigenlijk had deze bovenaan moeten staan: laat je kind zelf kiezen wat het tijdens deze uurtjes met jou zou willen gaan doen. Je zult je misschien verbazen waar het zelf mee komt. Grote kans dat dure uitjes als De Efteling ook echt wel eens worden genoemd, maar waarschijnlijk vindt je kind het al fantastisch om met jou alleen een (deel van de) dag door te brengen, en hoeft dat echt niet meteen veel geld te kosten.

 Heel veel plezier!

Welke tips zou jij nog aan deze lijst willen toevoegen?

Read More

Sta jij wel eens stil bij wat voor soort complimenten jij je kind geeft? - over Mindset

Mindset, ik blijf dat begrip maar tegenkomen, en ik vind het echt mateloos interessant. Het spreekt me persoonlijk aan, maar ook zeker in het coachen en in het lesgeven komt het bewust of onbewust regelmatig terug. Tijdens de ouderavond voor de ouders van de groep 7-leerlingen op de BSA is het zelfs een belangrijk onderdeel. Veel ouders gaven na die avond terug dat ze dit onderwerp zeer interessant vonden, vandaar dat het een goed idee lijkt hier ook voor klimRoos Coaching eens dieper op in te gaan.

Je mindset, dat zijn je opvattingen, de overtuigingen die je in de loop van je leven hebt opgebouwd. Vaak krijg je ze al mee van je ouders in je opvoeding. Op zoek naar onderzoek over Mindset, stuit je al snel op Carol Dweck, een Amerikaanse onderzoekster en professor in de psychologie.

Volgens Dweck zijn het niet alleen je vaardigheden of talenten die voor succes kunnen zorgen, maar vooral of je mindset statisch is (‘fixed’) of gericht op succes (‘growth’). Wanneer je een fixed mindset hebt, ben je ervan overtuigd dat de persoonlijkheid, het karakter en de intelligentie van jouzelf en de mensen om je heen vaststaan. Daarin wil je jezelf blijven bewijzen.

Wanneer je een growth mindset hebt, en je dus gericht bent op groei, geloof je dat je je basiskwaliteiten kunt ontwikkelen door er moeite voor te doen. Je bent ervan overtuigd dat het gaat om leren, ontwikkeling en vooruitgang. Je gelooft dat het onmogelijk te voorspellen is wat iemand kan bereiken door jarenlang enthousiast te werken en te oefenen.

Dweck werkt dit ook door in het geven van complimenten aan kinderen. Stel je de situatie voor dat een kind een 10 heeft gehaald voor een opdracht. Je kunt dan zeggen: “Wauw, dat heb je goed gedaan, jij bent ook zo slim!’ of je kunt zeggen: “Wauw, dat heb je goed gedaan, je hebt vast heel hard geleerd.” Op het eerste oog lijken beide complimenten positief, maar volgens Dweck kan de eerste vorm van complimenteren het kind zelfs negatief beïnvloeden. Het gevaar zit ‘m er volgens Dweck in dat een kind de overtuiging kan ontwikkelen dat het slim IS (een vorm dus van een fixed mindset). Alle kinderen hebben behoefte aan competentie, relatie en autonomie (Stevens). Een kind dat gewend is gecomplimenteerd te worden op zijn intelligentie, voelt zich gewaardeerd door zijn intelligentie. Die waardering wil het kind graag blijven krijgen, dus het wil steeds opnieuw laten zien dat het intelligent is. Als resultaat heeft dit, dat het kind juist uitdagingen en hindernissen uit de weg gaat. Kinderen willen situaties vermijden waaruit zou kunnen blijken dat ze helemaal niet zo intelligent zijn. Kritiek wordt voor deze kinderen een heikel punt, en daar willen ze liever niet naar luisteren. Succes van anderen vormt een bedreiging voor ze. Het kind laat inspanning liever zitten, en behaalt als resultaat dat het nooit bereikt wat het zou kunnen bereiken. Het is ook voor te stellen dat het kind zich hierbij ook niet op zijn best voelt. Onzekerheid, faalangst en perfectionisme kunnen hier allemaal mee te maken hebben.

Een kind dat gecomplimenteerd wordt op zijn inzet daarentegen, ondervindt dat het waardering krijgt door zijn manier van doen. Dweck ziet dat deze kinderen zin hebben om uitdagingen aan te gaan, ze laten zich niet tegenhouden door tegenslagen en ze ervaren dat oefening ervoor zorgt dat ze beter worden in dingen. Kritiek zien zij als momenten om te leren, en wanneer anderen succesvol zijn, biedt dat inspiratie. Met deze mindset gaan kinderen ervoor, en bereiken zij steeds hogere niveaus. Het is evident dat het kind zich hierbij ook prettiger zal voelen.

Wat vind je hier als ouder van? Komt het je bekend voor? En sta er eens bij stil wat voor soort complimenten jij je kind in de regel geeft. Zijn die vooral gericht op het proces of op het resultaat? Zou een ander soort compliment je kind misschien verder brengen?

Ik hoor het graag!

Meer lezen? Dweck, C.S. (2011). Mindset, de weg naar een succesvol leven. Ouderschap, bedrijfsleven, sport, school, relaties. Amsterdam: Uitgeverij SWP

Brugklastraining bij klimRoos Coaching

Naar de middelbare…

Het is januari en er ligt nu zelfs sneeuw buiten. Het lijkt nog ontzettend lang te duren voordat het echt zomer is, maar toch…ongetwijfeld zullen we ook dit jaar weer gaan zeggen dat de tijd vliegt. En ik kan me goed voorstellen dat leerlingen in groep 8 al wel bezig zijn met hun zomer. De open dagen voor de middelbare scholen komen er weer aan, er moet een belangrijke keuze worden gemaakt! Een tijd van mogelijk veel spanning en onzekerheden. Word ik wel aangenomen op de school van mijn keuze? Wat gaan mijn vrienden doen? Ga ik het wel leuk hebben? Zoveel vragen die er in dat kinderhoofd rond kunnen vliegen.

En ook voor de ouders kan het behoorlijk spannend zijn, kan ik me zo voorstellen. Zij denken ongetwijfeld ook terug aan hun middelbare schoolperiode, inclusief de mooie en minder mooie momenten. En zij gunnen hun kind natuurlijk de mooiste tijd die je kunt hebben.

klimRoos wil ouders daarbij helpen. Ik ben ervan overtuigd dat je kinderen tot op een zekere hoogte kunt voorbereiden voor wat hen te wachten staat en hoe ze op een slimme manier om kunnen gaan met studeren, plannen, het maken van vrienden, het omgaan met tegenslagen etc. Met zelfvertrouwen en zelfkennis (wat vind ik leuk? waar krijg ik energie van? hoe ontspan ik?) aan de middelbare school beginnen biedt naar mijn idee veel kansen op een mooie periode. Daarom staan juist die dingen centraal in de brugklastraining die klimRoos aanbiedt. Een training in een kleine groep van maximaal 6 leerlingen.

In zes bijeenkomsten staan we op een coachende manier stil bij bovenstaande en vele andere onderwerpen. Vier bijeenkomsten vinden plaats voor de zomervakantie, zodat kinderen zich zo goed mogelijk voorbereid voelen op de middelbare school, en twee bijeenkomsten worden aan de start van het brugklasjaar georganiseerd. In die bijeenkomsten is ruime aandacht voor eigen inbreng en vragen. Deze training bereidt kinderen niet alleen mentaal voor op de middelbare school, maar besteedt ook veel aandacht aan persoonlijke en sociale elementen. Een unieke brugklastraining dus.

De inschrijving is inmiddels geopend. Heb je zelf een groep 8-er thuis, of ken je iemand die je zo’n mooie training gunt? Zorg dat hij/zij zich snel aanmeldt, het aantal plaatsen is beperkt! Meer informatie over de brugklastraining lees je hier.

plaatje brugklastraining.jpg


Lezen maakt gelukkig!

LEZEN MAAKT GELUKKIG

‘Dagelijks lezen maakt leerlingen gelukkiger’ hoorde ik docent Nederlands Dylana Abdullah onlangs zeggen in het NOS-journaal. Aanleiding voor dit item was het verschenen rapport van SCP wat onder andere concludeerde dat tieners minder zijn gaan lezen.  Deze docent probeert haar steentje bij te dragen door de leerlingen in haar klas iedere les minstens 5 tot 10 minuten te laten lezen. Een docent naar mijn hart, en ik ben ervan overtuigd dat ze gelijk heeft; dagelijks lezen maakt (iedereen) gelukkiger! 

Lezen laat je reizen naar landen, werelden, culturen en tijden waar je normaal gesproken niet komt. Lezen stimuleert je emotionele ontwikkeling doordat je beleeft wat andere personen zeggen en doen. Lezen zorgt ervoor dat je woordenschat en je taal vrijwel moeiteloos verbeteren. Het leert je ingewikkelde teksten te begrijpen, een vaardigheid die zo nodig is in onze informatiemaatschappij. Maar voor mij is nog het allerbelangrijkste argument; lezen geeft mij rust en ontspanning, ik vind het simpelweg ontzettend leuk om te doen. Het rondlopen in een boekhandel of bibliotheek en daarbij nieuwe boeken ontdekken, vind ik heerlijk. En het gevoel dat je krijgt wanneer je een boek aan het lezen bent wat je eigenlijk niet weg wilt leggen, ik zou niet zonder kunnen. En alhoewel ik mijn leesgedrag heb moeten aanpassen aan een kleine baby in huis, zorg ik er ook nu voor dat ik elke dag aan lezen toekom. Ik heb het simpelweg nodig om me goed te voelen.

LEZEN IS SAAI?

Dit hoor je nog wel eens zeggen, maar ik ben ervan overtuigd dat iemand die lezen saai noemt, simpelweg nog niet het soort boeken gevonden heeft waar hij of zij in kan verdrinken. En ik ben ervan overtuigd dat dat soort er voor iedereen is. Je hebt dan gewoon inspiratie en tips nodig van anderen. Er lopen op scholen, in boekhandels en in bibliotheken heel wat mensen rond die deze tips kunnen geven.

STIMULEER JE KIND

Wil je dat je kind meer gaat lezen? Naar mijn idee is de beste stimulans jouw eigen voorbeeldgedrag. Wanneer je kind jou regelmatig ziet lezen in een krant of een boek, wordt lezen een activiteit die je kind als normaal beschouwt. Zorg dat lezen een normale gewoonte wordt. Pak zelf regelmatig een boek en praat over de boeken die je leest. Maak er iets gezelligs van; samen op de bank met een boek, een kop thee of chocomel en wat lekkers om te snoepen. Beloon het kind door samen naar de boekhandel te gaan of een extra uitje te maken naar de bibliotheek en laat het kind zijn eigen boeken uitkiezen. Houd ook de activiteiten in de gaten die de boekhandel of de bibliotheek organiseren. Nu met de voorleesdagen is er op veel plekken weer veel te doen!

Let op! Het gaat er niet om dat je kind weer een boek heeft uitgelezen, beloon niet het resultaat, maar het proces. Het gaat om het leesplezier!

Ik gun alle kinderen het gevoel niet te willen stoppen met het boek dat ze aan het lezen zijn. Het helemaal te verdrinken in een andere wereld. Het door blijven denken na het lezen van het boek, het elkaar enthousiast maken. En dat maakt kinderen echt gelukkiger, ik weet het zeker. En volwassenen trouwens ook…

TIPS

Ik deel graag een aantal boekentips met je:

1)      Pluk van de Petteflet – Annie M.G. Schmidt

Deze klassieker blijft een van mijn favorieten. Ik heb ‘m altijd met veel plezier voorgelezen aan groep 4 tot en met 8, en kijk er echt naar uit deze met ons meisje te kunnen gaan lezen.

2)      Dummie de Mummie  - Tosca Menten

Wat een ontzettend grappige serie is dit. Ontzettend goed geschreven, je ziet de gebeurtenissen zo voor je.  Ook deze was in iedere klas een hit. En stiekem nog een beetje leerzaam ook…

dummie1.jpg

3)      Lampje – Annet Schaap

Voor mij was dit hét kinderboek van 2017. Wat een mooi en ontroerend verhaal. Een pareltje.

lampje.jpg

En tenslotte; het boek dat ik elke avond voorlees aan ons dochtertje is natuurlijk op dit moment mijn favoriet; Raad eens hoeveel ik van je hou van Sam McBratney, zo lief!

IMG_0522 (2).jpg

Ik wens je ontzettend veel (voor)leesplezier, en ik hoor graag jouw tips! 

Scheiden, het overkomt heel veel kinderen. Klokhuis maakte er een serie over!

Ouders die gaan scheiden. Jaarlijks overkomt het zo’n 70.000 kinderen. Omdat een scheiding meestal leidt tot een verandering van veel wat veilig en vertrouwd is, kan een scheiding van de ouders behoren tot een van de meest ingrijpende gebeurtenissen in het leven van een kind. Een scheiding kan van alles bij kinderen teweeg brengen; boosheid, verdriet, in de war zijn, of problemen krijgen met slapen. Het kan aanleiding zijn tot bepaalde zorgen en (onterechte) overtuigingen bij het kind.

Gelukkig leren de meeste kinderen goed omgaan met een scheiding en wennen ze na een tijdje aan de nieuwe situatie en hoeft een scheiding echt niet te leiden tot een trauma bij het kind. Ontzettend belangrijk is hierbij de manier hoe de ouders met de situatie en de kinderen (en met elkaar!) omgaan en dat het kind bij iemand terecht kan met zijn zorgen en gedachten.

Het kan kinderen ook helpen te weten dat ze niet de enige zijn die met zo’n situatie te maken hebben, dat ze niet alleen zijn in hun verdriet en hun zorgen.

Het Klokhuis heeft vier afleveringen gemaakt over scheiden. Leerzaam voor iedereen, en extra interessant voor kinderen en de ouders die er zelf mee te maken hebben. De eerste aflevering is inmiddels uitgezonden en online terug te zien, de overige afleveringen worden de komende weken op donderdag uitgezonden om 18.23 uur op NPO 3. Een aanrader! 

Wiens dag maak jij een beetje mooier vandaag?

Pay it forward & be the reason someone smiles today!

 

Wie heeft ‘m niet gezien? ‘Pay it forward’, de film uit 2000 met Kevin Spacey in de rol van een docent die zijn leerlingen de opdracht geeft een manier te bedenken om de wereld te verbeteren. Leerling Trevor (gespeeld door Haley Joel Osment) bedenkt een plan waarbij iedereen iets goeds moet doen voor 3 mensen, die op hun beurt ook weer iets goeds doen voor 3 mensen en zo verder…

Hoe mooi zou de wereld zijn, als iedereen er zo in stond? Nu kunnen we natuurlijk alleen ons eigen gedrag sturen, dus waarom zouden we niet in het klein beginnen om de wereld een beetje mooier te maken?

Hierbij neem ik me voor om elke dag een actie te ondernemen (klein of groot) om de dag voor een ander net een beetje mooier te maken. Doe je met me mee? Juist misschien ook wel erg mooi en leerzaam om dit regelmatig samen met je kind te doen…

Ook voor klimRoos ben ik bezig met het bedenken van een mooie, wat grotere 'Pay it forward- – actie, dus houd de site in de gaten!

Maak er een mooie dag van, en be the reason someone smiles today!

 

(Met dank aan Wikipedia en Youtube)

‘De kinderen die het meest lachen, daar moet je je het meest zorgen om maken’

Een babybezoek en een interview in Volkskrant Magazine van 27 febr. met schrijfster Griet op de Beeck hebben me dit weekend flink aan het denken gezet. 

De gelukkige moeder zei op een moment dat haar dochtertje precies liet weten wanneer ze ergens behoefte aan had en dat het daardoor eigenlijk gemakkelijk was om goed voor haar te zorgen. Griet op de Beeck zei in haar interview: ‘de kinderen die het meest lachen, daar moet je je het meest zorgen om maken’. Ze doelde daarbij op het feit dat in haar overtuiging kinderen die misbruikt of mishandeld worden vaak niet worden gezien, omdat het de kinderen zijn die ‘nooit om iets vragen, die zorgen dat altijd alles geregeld is en die het iedereen naar de zin proberen te maken’’. Dit laatste deed mij als leerkracht weer even stilstaan en deed me ook realiseren waarom ik als kindercoach werk.

In mijn volle klas zijn het de drukkere kinderen die opvallen en die uit zichzelf de aandacht vragen. Zij laten weten dat ze ergens behoefte aan hebben. Wat hun behoeftes zijn, dat is niet altijd meteen duidelijk, maar dat ze ergens behoefte aan hebben, daar kun je niet omheen. En als leerkracht kan ik echt blij zijn met de kinderen die rustig zijn, goed luisteren en nooit voor problemen zorgen. En dat deze kinderen juist ook veel nodig kunnen hebben, dat realiseer ik me niet altijd voldoende.

Waar gaat het mis? Wanneer stopt dit kind om zijn behoeftes kenbaar te maken, zoals het als baby ongetwijfeld wel deed, waar is het dan al tegenaan gelopen? En hoe vaak? Maar belangrijker nog; wat kan ik als leerkracht of kindercoach doen om deze kinderen zich zo veilig te laten voelen dat ze hun behoeften weer wel durven te laten weten zodat ook zij door kunnen met hun groei? 

Dat wordt mijn voornemen voor de komende weken: extra alert zijn op die lieve, rustige kinderen, en mezelf vaker afvragen hoe ik voor hen iets kan betekenen. En dit mezelf niet alleen af te vragen, maar ook de vraag aan deze kinderen te stellen…

Ik ben trouwens erg benieuwd naar Gij nu, het nieuwe boek van Griet op de Beeck, het staat op mijn verlanglijst om te lezen, want ik heb genoten van haar vorige boek Kom hier dat ik u kus.